System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.
eBoi
Jak załatwić sprawę?
eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY W KARNICACH
W s t ę p
§ 1
Urząd Gminy jest biurem realizującym zadania i kompetencje Wójta Gminy:
1) własne - wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(z późniejszymi zmianami)
2) zlecone - z zakresu administracji rządowej
3) przyjęte - w drodze porozumień administracyjnych
Przy załatwianiu spraw stosuje się postanowienia k.p.a. chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.
Czynności biurowe i kancelaryjne regulowane są postanowieniami instrukcji czynności kancelaryjnych w urzędach gmin.
§ 2
Urząd jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa.
§ 3
Siedzibą Urzędu jest budynek przy ul. 11 Marca 7.
D Z I A Ł I.
Struktura organizacyjna. Struktura stanowisk.
§ 4
Strukturę organizacyjną Urzędu stanowią:
1. Kierownictwo Urzędu:
- Wójt Gminy - stanowisko z wyboru,
- Zastępca Wójta Gminy - stanowisko z powołania,
- Sekretarz Gminy - stanowisko z powołania
- Skarbnik Gminy (główny księgowy budżetu) - stanowisko z powołania.
2. Komórki organizacyjne Urzędu (referat, stanowiska pracy) - zatrudnienie na podstawie
mianowania (inspektorzy) lub umowy o pracę.
Symbol
1/ Referat planowania i finansów Fn
2/ Stanowiska pracy ds.:
a/ administracyjnych i kadrowych AK
b/ obywatelskich, USC i obsługi Rady Gminy SO, USC, RG
c/ budownictwa, gospodarki komunalnej, przestrzennej i p.poż. BGK
d/ działalności gospodarczej, rolnictwa, leśnictwa,
ochrony środowiska, obronnych i obrony cywilnej GRLŚ, OCH
e/ geodezji i gospodarki gruntami GG
f/ obsługi prawnej Pr
D Z I A Ł II.
Zakresy działania i kompetencji kierownictwa
oraz komórek organizacyjnych Urzędu.
§ 5
1. Kierownikiem Urzędu jest Wójt Gminy.
2. Wójt kieruje Urzędem przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy i Skarbnika
Gminy.
3. Wójt jest terenowym organem obrony cywilnej.
4. Do wyłącznych kompetencji Wójta należy:
1/ organizowanie pracy Urzędu,
2/ kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i reprezentowanie jej na zewnątrz,
3/ prowadzenie gospodarki finansowej gminy,
4/ wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
5/ składanie oświadczeń woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej
działalności Gminy,
6/ ogłaszanie uchwał Rady Gminy, w tym uchwały budżetowej i sprawozdania
z wykonania budżetu oraz przedkładanie uchwał Wojewodzie i Regionalnej Izbie
Obrachunkowej,
7/ wykonywanie uchwał Rady Gminy,
8/ przedkładanie na sesji Rady Gminy sprawozdań z wykonania uchwał,
9/ reprezentowanie Gminy i jej organów w postępowaniu sądowym i administracyjnym
oraz przed Trybunałem Konstytucyjnym i organami administracji rządowej,
10/ zarządzanie mieniem gminnym zgodnie z jego przeznaczeniem i składanie w tych
sprawach wniosków i propozycji Radzie Gminy,
11/ koordynowanie służb użyteczności publicznej.
12/ ustalanie regulaminu pracy Urzędu,
13/ uczestniczenie w pracach związków i porozumień międzygminnych oraz
wykonywanie zadań wynikających z tych porozumień,
14/ załatwianie wniosków posłów i senatorów oraz interpelacji radnych,
15/ gospodarowanie funduszem płac i innymi funduszami Urzędu,
16/ organizowanie akcji ratowniczej w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof,
17/ wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników
Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
18/ koordynowanie opieki zdrowotnej na terenie gminy w zakresie obowiązujących
przepisów prawa,
19/ podejmowanie i inicjowanie działań w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym,
które nie są zastrzeżone na rzecz innych podmiotów,
20/ organizowanie współdziałania z samorządem mieszkańców wsi oraz jednostkami
organizacyjnymi gminny,
21/ współdziałanie z innymi instytucjami w realizacji gminnego programu profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych.
22/ nadzór nad świetlicami wiejskimi, bibliotekami oraz działalnością z zakresu kultury
fizycznej i sportu,
23/ koordynowanie Ochotniczymi Strażami Pożarnymi w tym administrowanie
remizami i jednostkami bojowymi,
24/ prowadzenie spraw z zakresu oświaty i szkolnictwa na terenie gminy,
25/ koordynowanie spraw z zakresu gospodarki komunalnej, w tym robót publicznych.
5. Zastępca Wójta Gminy na podstawie upoważnienia wydanego przez Wójta może wydawać decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§ 6
Do zadań Sekretarza Gminy należy w szczególności:
1/ zapewnienie warunków sprawnego funkcjonowania Urzędu,
2/ organizacja pracy biura i koordynowanie działań podejmowanych przez poszczególne
komórki organizacyjne,
4/ nadzorowanie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej,
5/ nadzorowanie przestrzegania zasady rzetelnego i terminowego załatwiania spraw
obywateli,
6/ zapewnienie skutecznego sposobu publikowania prawa miejscowego, obwieszczeń
oraz wszelkich informacji o charakterze publicznym na terenie gminy,
7/ inicjowanie i tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji pracowników
samorządowych,
8/ nadzorowanie prowadzenia spraw osobowych Urzędu,
§ 7
Do zadań Skarbnika Gminy należy w szczególności:
1/ opracowywanie projektów budżetu Gminy,
2/ kontrasygnata czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych,
3/ wykonywanie budżetu i organizowanie gospodarki finansowej gminy oraz jednostek
organizacyjnych,
4/ opiniowanie decyzji wywołujących skutki finansowe dla budżetu,
5/ opracowywanie okresowych analiz i sprawozdań o sytuacji finansowej gminy
i zgłaszanie swoich propozycji Wójtowi i Radzie Gminy,
6/ kontrola finansowa jednostek organizacyjnych gminy i sołectw,
7/ prowadzenie księgowości i ewidencji majątku gminy,
8/ organizowanie pracy referatu planowania i finansów, w tym:
a/ zapewnienie zgodności wydawanych decyzji i działania referatu z obowiązującymi
przepisami prawa,
b/ nadzorowanie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej,
c/ nadzorowanie przestrzegania zasady rzetelnego i terminowego załatwiania spraw
obywateli,
d/ zapewnienie przestrzegania dyscypliny w referacie,
e/ nadzorowanie zachowania tajemnicy skarbowej i służbowej w referacie.
§ 8
Do zadań Referatu Planowania i Finansów, którym kieruje Skarbnik Gminy (Główny Księgowy Budżetu), należy w szczególności:
1/ przygotowywanie projektu budżetu gminy,
2/ prowadzenie funduszy celowych,
3/ wykonywanie budżetu, prowadzenie analiz dochodów i wydatków gminy oraz
przedkładanie Wójtowi wniosków w przedmiocie gospodarki finansowej,
4/ naliczanie i pobór podatków oraz opłat lokalnych, a także prowadzenie kontroli w tym
zakresie,
5/ kontrole gospodarki finansowej jednostek i zakładów, sołectw innych jednostek
organizacyjnych gminy,
6/ prowadzenie obsługi kasowej i księgowej,
7/ prowadzenie ewidencji składników mienia gminy oraz zmian w tym zakresie,
8/ współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędem Skarbowym, bankiem
prowadzącym rachunek gminy oraz instytucjami finansowymi,
9/ opracowywanie wymaganej sprawozdawczości w zakresie prowadzonych spraw,
10/ opracowywanie i wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów
szczególnych,
§ 9
Do zadań stanowiska pracy do spraw administracyjnych i kadrowych
należy w szczególności:
1/ udzielanie informacji o kompetencjach organów gminy,
2/ prowadzenie ewidencji przepisów gminnych i udostępnianie ich do wglądu,
3/ prowadzenie ewidencji i kierowanie do załatwienia skarg oraz wniosków składanych
do Urzędu,
4/ przekazywanie do realizacji komórkom organizacyjnym ukazujących się przepisów
prawnych (staw, rozporządzeń),
5/ prowadzenie spraw osobowych Urzędu, Ośrodka Pomocy Społecznej, kierowników
jednostek organizacyjnych gminy w tym:
- prowadzenie spraw reklamacji wojskowej pracowników,
- prowadzenie całości spraw dotyczących dyscypliny pracy i uprawnień pracowników,
- wnioskowanie o przyznanie odpowiedniej wysokości wynagrodzenia dla
pracowników Urzędu
6/ sporządzanie projektów zakresów czynności,
7/ koordynowanie działań podejmowanych przez poszczególne komórki organizacyjne,
8/ wydawanie poświadczeń urzędowych,
9/ ewidencjonowanie zarządzeń Wójta,
10/ współdziałanie z Powiatowym Urzędem Pracy,
11/ prowadzenie i udział w pracach związanych z wyborami do Sejmu, Senatu,
Prezydenta RP, Rady Gminy, powiatu, Sejmiku Wojewódzkiego oraz przeprowadzeniu
referendum,
12/ prowadzenie kancelarii i sekretariatu Urzędu,
13/ prowadzenie spraw cywilnych,
14/ zaopatrzenie w materiały biurowe Urzędu,
15/ pełnienie funkcji pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych,
16/ wykonywanie innych prac zleconych przez Wójta.
§ 10
Do zadań stanowiska pracy do spraw obywatelskich, USC oraz obsługi Rady Gminy w szczególności należy:
1/ ewidencja ludności i wydawanie dowodów tożsamości,
2/ prowadzenie spraw wojskowych
a/ przeprowadzenie komisji przedpoborowej,
b/ wezwanie na komisję przedpoborową.
3/ wydawanie decyzji o uznaniu poborowego za jedynego żywiciela rodziny,
4/ opracowywanie i wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej określonych
w ustawach, dotyczących spraw w obywatelskich ( z ustawy z dnia 15 lutego 1962 r.
o obywatelstwie polskim),
5/ wydawanie decyzji na zameldowanie i wymeldowanie,
6/ prowadzenie rejestru wyborców,
7/ wykonywanie obowiązków Kierownika USC,
8/ prowadzenie spraw Stanu Cywilnego zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1986 r.
prawo o Aktach Stanu Cywilnego oraz Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego,
9/ prowadzenie spraw wynikających z ustawy o najmie lokali - naliczanie dodatków
mieszkaniowych,
10/ wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu,
11/ obsługa kancelaryjna i organizacyjno-techniczna Rady Gminy w tym:
a/ organizowanie posiedzeń Rady,
b/ organizowanie posiedzeń Komisji Rady,
c/ prowadzenie dokumentacji Rady i komisji Rady,
d/ prowadzenie ewidencji oraz publikacja uchwał Rady Gminy, przedstawianie ich
Wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w trybie art.90 ustawy
o samorządzie,
12/ prowadzenie ewidencji wniosków i interpelacji radnych,
13/ wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta.
§ 11
Do zadań stanowiska pracy do spraw budownictwa, gospodarki komunalnej,
przestrzennej i p.poż należy w szczególności:
1/ prowadzenie i koordynacja prac związanych z opracowywaniem i realizacją planów
zagospodarowania przestrzennego Gminy,
2/ współdziałanie z administracją rządową w sprawach nadzoru budowlanego
i urbanistyczno-architektonicznego,
3/ wydawanie decyzji lokalizacyjnych,
4/ przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym ze stanu technicznego realizacji robót
budowlano-montażowych, remontów i rozbiórek,
5/ zapewnienie funkcjonowania urządzeń infrastruktury technicznej i nadzoru nad ich
eksploatacją oraz dbałość o ich rozbudowę zgodnie z zapotrzebowaniem społeczności
lokalnej,
6/ prowadzenie spraw związanych z zarządem, ochroną i utrzymaniem gminnych
obiektów zabytkowych,
7/ przygotowywanie terenów budowlanych, współdziałanie z innymi podmiotami
realizującymi inwestycje na terenie gminy,
8/ koordynowanie i wspieranie przedsięwzięć inwestycyjnych i remontów,
9/ realizowanie zadań z zakresu prawa budowlanego przejętych w drodze porozumienia
z administracją rządową,
10/ opracowywanie i wykonywanie zadań gminy wynikających z przepisów
szczególnych tj. ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji.
11/ opracowywanie i wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej dotyczących
spraw budownictwa i architektury określonych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. -
Prawo budowlane,
12/ przestrzeganie ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
13/ stosowanie ustawy o drogach publicznych,
14/ umieszczanie i utrzymywanie tabliczek z nazwami ulic i placów oraz oznaczanie
nieruchomości numerami porządkowymi,
15/ wykonywanie zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej Gminy,
16/ prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem reklam,
17/ wykonywanie innych prac zleconych przez Wójta.
§ 12
Do zadań stanowiska pracy do spraw działalności gospodarczej, rolnictwa, leśnictwa, ochrony środowiska, obronnych i obrony cywilnej należy w szczególności
1/ prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej,
2/ inicjowanie przedsięwzięć gospodarczych i prowadzenie działalności informacyjnej o
potrzebach i możliwościach gminy w tym zakresie,
3/ gromadzenie informacji z zakresu tworzenia i finansowania małej przedsiębiorczości,
4/ organizacja współpracy z sołectwami,
5/ dbałość o wygląd budynku Urzędu i jego otoczenia,
6/ inicjowanie przedsięwzięć na rzecz wzrostu produkcji rolnej,
7/ współdziałanie z inwestorami w realizacji inwestycji w rolnictwie,
8/ kontrola wykorzystania gruntów zgodnie z ich przeznaczeniem oraz decydowanie
o wyłączeniu ich z produkcji rolnej,
9/ prowadzenie spraw rekultywacji gruntów, które utraciły przydatność do produkcji
rolnej,
10/ współpraca ze służba weterynaryjną w zwalczaniu chorób zakaźnych i organizacji
profilaktyki weterynaryjnej,
11/ koordynowanie prac związanych z melioracja gruntów,
12/ prowadzenie dokumentacji stanu przyrody,
13/ wykonywanie zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodną,
14/ współdziałanie z dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego w zagospodarowaniu
łowieckim obszaru gminy, w szczególności w zakresie ochrony zwierzyny bytującej
na terenie gminy,
15/ realizowanie zadań własnych wynikających z ustawy o zagospodarowaniu lasów nie
stanowiących własności państwa,
16/ prowadzenie spraw obrony cywilnej i obronności:
a/ wykonywanie zadań Szefa Obrony Cywilnej Kraju,
b/ kierowanie, koordynowanie i realizacja przedsięwzięć obrony cywilnej,
c/ prowadzenie czynności związanych z wykonaniem powszechnego obowiązku
obrony,
d/ wydawanie zaświadczeń w sprawie powszechnego obowiązku obrony,
e/ organizacja doręczeń kart powołania do odbycia ćwiczeń wojskowych,
f/ prowadzenie formacji obrony cywilnej,
g/ wykonywanie zobowiązań na rzecz mobilizacji Sił Zbrojnych,
h/ wydawanie decyzji o zajęciu na cele przejściowego zakwaterowania Sił Zbrojnych
budynków, pomieszczeń i terenów oraz wydawanie decyzji o odszkodowaniach w
tych sprawach,
17/ prowadzenie kancelarii tajnej,
18/ obsługa kserokopiarki,
19/ wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta.
§ 13
Do zadań stanowiska pracy do spraw geodezji i gospodarki gruntami należy
w szczególności:
1/ zarządzanie zasobami gruntów komunalnych gminy - stanowiących mienie komunalne,
a/ prowadzenie spraw związanych z dzierżawami gruntów i najem lokali,
b/ prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą mienia gminy,
c/ organizowanie przetargów,
d/ przekazywanie w zarząd użytkowanie oraz użyczenie,
e/ dokonywanie zamiany gruntów,
f/ prowadzenie rejestru rat rocznych - przy rozłożeniu sprzedaży na raty,
g/ dokonywanie zmian w księgach wieczystych,
2/ prowadzenie spraw obrotu, ewidencji gruntów i budynków, rozgraniczenie podziału i
wywłaszczania nieruchomości stanowiących mienie komunalne oraz przeznaczania
gruntów pod budownictwo,
3/ prowadzenie spraw związanych z rozliczeniem opłaty rocznej za użytkowanie
wieczyste,
4/ kierowanie wniosków do administracji rządowej o wywłaszczenie gruntów,
5/ zatwierdzanie wstępnego podziału gruntów zgodnie z planem zagospodarowania,
6/ prowadzenie archiwum Urzędu,
§ 14
Do zadań stanowiska pracy do spraw obsługi prawnej należy w szczególności:
1/ udzielanie opinii i porad oraz wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów prawa,
2/ udzielanie informacji i uczestnictwo w rokowaniach,
3/ wydawanie pisemnych opinii i porad w sprawach:
a/ projektów uchwał Rady,
b/ zarządzeń Wójta,
c/ zawierania wszelkich umów,
d/ nawiązywania i rozwiązywania umów o pracę,
e/ odmowy uznania roszczeń,
f/ innych zleconych przez Wójta.
4/ zawiadamianie organów ścigania o stwierdzeniu przestępstwa ściganego z urzędu,
5/ reprezentowanie procesowe i występowanie przed organem orzekającym w imieniu
Wójta,
6/ na zlecenie Wójta wydawanie opinii i udzielanie pomocy prawnej mieszkańcom
gminy,
§ 15
Zadania wspólne dla wszystkich stanowisk:
1/ posiadanie i znajomość przepisów prawnych,
2/ ciągła aktualizacja przepisów prawnych, znajomość orzecznictwa,
3/ kontakty z mieszkańcami i administracją rządową,
4/ sygnalizowanie Wójtowi o stwierdzonych nieprawidłowościach,
5/ wykonywanie zadań dodatkowych związanych z potrzebą chwili powierzonych przez
Wójta,
6/ wykonywanie uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta,
7/ zgłaszanie Wójtowi wniosków o uzyskanie opinii stosownych komisji Rady przy
załatwianiu spraw indywidualnych,
8/ planowanie zadań rzeczowych i finansowych potrzebnych do opracowania budżetu
gminy.
D Z I A Ł III
Uprawnienia do podpisywania decyzji
§ 16
1. Wójt podpisuje zarządzenia, pisma, rozstrzygnięcia i materiały dotyczące kompetencji
określonych w § 5 ust. 4 niniejszego regulaminu.
2. Projekty pism i rozstrzygnięć przedkładają Wójtowi do podpisu pracownicy Urzędu,
którzy odpowiadają za merytoryczną prawidłowość i zgodność z prawem
przygotowywanych materiałów.
3. Wójt może upoważnić imiennie pracowników do załatwiania spraw i wydawania
decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej - w drodze
zarządzenia wewnętrznego.
4. Czynności o charakterze przygotowawczym, technicznym i inne o podobnym
charakterze nie wyłączając korespondencji, jeżeli nie stanowią rozstrzygnięcia sprawy,
wykonywane i podpisywane są przez pracowników we własnym zakresie, zgodnie z
podziałem czynności.
D Z I A Ł IV
Przepisy końcowe
§ 17
Regulamin pracy Urzędu Gminy stanowi odrębny akt ustalony zarządzeniem Wójta.
§ 18
Schemat organizacyjny Urzędu, stanowiący załącznik do regulaminu podlega
wywieszeniu w siedzibie Urzędu.
§ 19
Wymagane kwalifikacje pracowników samorządowych określa rozporządzenie Rady
Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
§ 20
Zmiana regulaminu następuje zarządzeniem Wójta Gminy.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Sylwia Jankowska | 26-06-2003 23:32 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 26-06-2003 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 26-06-2003 23:32 |