System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.
eBoi
Jak załatwić sprawę?
eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
Uchwała Nr XXI/167/2016 Rady Gminy Karnice z dnia 29 listopada 2016 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik.
Uchwała Nr XXI/167/2016
Rady Gminy Karnice
z dnia 29 listopada 2016 r.
w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity. Dz. U. z 2016r., poz. 446) oraz art. 6k. w związku z art.. 6j ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2016r, poz. 250), Rada Gminy Karnice uchwala, co następuje:
§ 1. Dokonuje się wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w taki sposób,
że w przypadku nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty ustalonej w §2.
§ 2. 1. Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w §1, za odpady zbierane i odbierane w sposób selektywny, w wysokości 13,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość. W przypadku, gdy liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość jest większa niż sześć, stawka opłaty wynosi 78,00 zł miesięcznie.
2. Ustala się wyższą stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w §1, w wysokości 25,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość, w przypadku jeżeli odpady komunalne nie są w sposób selektywny zbierane i odbierane.
§ 3. 1. W przypadku nieruchomości niezamieszkałych, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny, ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za jeden pojemnik miesięcznie w wysokości:
1) Za pojemnik 120 l - 17,00 zł,
2) Za pojemnik 240 l - 29,00 zł,
3) Za pojemnik 1100 l - 107,00 zł,
4) Za pojemnik 5m3 - 624,00 zł,
5) Za pojemnik 7 m3 - 874,00 zł
2. Jeżeli odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny, ustala się wyższą stawkę opłaty za jeden pojemnik miesięcznie w wysokości:
1) Za pojemnik 120 l - 29,00 zł,
2) Za pojemnik 240 l - 49,00 zł,
3) Za pojemnik 1100 l - 190,00 zł,
4) Za pojemnik 5m3 - 936,00 zł
5) Za pojemnik 7 m3 - 1.310,00 zł
§ 4. W przypadku nieruchomości o charakterze mieszanym tj. będących w części nieruchomościami zamieszkałymi oraz w części niezamieszkałymi, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowić będzie sumę opłat obliczonych z §1 i §3.
§ 5. Pojemniki wywożone będą z częstotliwością określoną w uchwale w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
§ 6. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Karnice.
§ 7. Traci moc uchwała nr XXI/231/2013 Rady Gminy Karnice z dnia 28 marca 2013r. w prawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik.
§ 8. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego. Uchwała wchodzi w życie 1 stycznia 2017 r.
|
Przewodniczący Rady Gminy Karnice |
Uzasadnienie
W przedstawionym projekcie uchwały zaproponowano obowiązującą od początku funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (tj. od 1 lipca 2013 r.) metodę ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w oparciu o liczbę mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, ponieważ metoda ta jest najbardziej akceptowana społecznie.
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wprowadziła zmianę polegającą na tym, że stawką podstawową jest stawka za odpady zbierane w sposób selektywny. Natomiast jeżeli odpady komunalne nie są w sposób selektywny zbierane i odbierane, rada gminy określa wyższe stawki opłaty. Nowelizacja ustawy określiła także maksymalną stawkę opłaty, która wynosi, w przypadku stawki od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, obecnie 27,72 zł miesięcznie/mieszkańca za odpady selektywnie zbierane (2% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem) i 55,44 zł miesięcznie/mieszkańca za odpady nie zbierane w sposób selektywny (dwukrotna wysokość stawki za selektywnie zbierane). Przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny na 1 osobę ogółem za rok poprzedni ogłasza w pierwszym kwartale każdego roku w drodze obwieszczenia Prezes GUS.
Zgodnie z art. 6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi gmina pokrywa z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które na rzecz gminy obowiązani są ponosić właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi obejmują koszty: odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, obsługi administracyjnej systemu oraz edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
Na podstawie przeprowadzonej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2015 r. i pierwsze 10 miesięcy 2016 r. ustalono, że opłaty pobierane od właścicieli nieruchomości nie pokrywają kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. W tabeli poniżej przedstawiono koszty i przychody funkcjonowania systemu
Lp. |
Wyszczególnienie kosztów |
Wartość w zł w 2015 r. |
Wartość w zł za m-ce I - X 2016 r. |
1. |
Odbiór i transport odpadów komunalnych od mieszkańców |
238. 665,66 |
220.889,01 |
2. |
Zagospodarowanie odpadów komunalnych |
194.166,72 |
177.877,47 |
3. |
Obsługa PSZOK |
12.300,00 |
- |
4. |
Obsługa administracyjna |
81.053,76 |
77.372,02 |
A |
Razem koszty |
526.186,14 |
476.138,80 |
B |
Wpłaty |
484.842,96 |
398.070,58 |
|
SALDO(A-B) |
-41.343,18 |
-78.068,22 |
Na podstawie deklaracji złożonych przez właścicieli nieruchomości liczba osób objętych systemem gospodarowania odpadami komunalnymi w Karnicach wynosi 3073, w tym:
?osoby deklarujące segregację odpadów - 2 837,
?osoby deklarujące zbiórkę odpadów w sposób zmieszany - 237.
Wypełnienie zapisów art. 6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wiąże się z koniecznością zwiększenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi o 2,0 zł, tj. do kwoty 13,00 zł miesięcznie/mieszkańca w przypadku, gdy odpady są zbierane w sposób selektywny i o 4,0 zł, tj. do kwoty 25,00 zł miesięcznie w przypadku, gdy odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
Podwyższenie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w przypadku gdy odpady są zbierane w sposób selektywny do kwoty 13,00 zł miesięcznie/mieszkańca i w przypadku gdy odpady nie są w sposób selektywny zbierane i odbierane, do kwoty 25,00 zł miesięcznie/mieszkańca będzie się wiązało z wyższymi wpływami do budżetu gminy z przeznaczeniem na pokrycie kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi. Należy podkreślić, że koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi ulegną zwiększeniu między innymi ze względu na wyższe stawki za odbiór i transport odpadów komunalnych oraz zagospodarowanie odpadów komunalnych.
Wzrasta masa odpadów odbieranych od mieszkańców, co obrazuje tabela nr 2.
Ilość odpadów |
2014 |
2015 |
I - X 2016 |
Razem |
808,12 |
880,58 |
823,18 |
Zmieszane |
657,70 |
726,62 |
656,10 |
Segregowane |
139,98 |
131,48 |
133,38 |
Gabaryty |
10,44 |
22,48 |
33,70 |
Od 1 stycznia 2017 r. wzrośnie koszt zagospodarowania odpadów. Zgodnie z obecnie obowiązującym cennikiem przyjęcia odpadów w RZGO koszt odzysku lub unieszkodliwiania odpadów zmieszanych to 259,20 zł brutto za jedną tonę, a według nowego cennika na rok 2017 koszt jednej tony odpadów zmieszanych to 266,98 zł brutto.
W wyniku rozstrzygniętego przetargu na odbiór i transport odpadów ceny wzrosną: cena odbioru odpadów segregowanych ze 162,00 zł do 216,00 zł, cena odpadów wielkogabarytowych z 216,00 zł do 324,00 zł. Cena odbioru odpadów zmieszanych pozostaje bez zmian.
Zmiana stawki nie będzie powodowała konieczności składania nowej deklaracji przez właściciela nieruchomości, gdyż zgodnie z art. 6m ust. 2a. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wójt gminy zawiadamia właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. Właściciel nieruchomości zobowiązany będzie wówczas do uiszczania opłaty, stosując wysokość opłaty podaną w zawiadomieniu.
Wobec powyższego podjęcie niniejszej uchwały jest celowe i zasadne.
Id: 4B66DEC3-0DF5-4223-92FD-9523DCB2FD22. Podpisany |
Strona |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Mirosława Stankiewicz | 07-12-2016 15:00 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 07-12-2016 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 07-12-2016 15:00 |